Accessoirespecialist streeft naar betrouwbare partnerships

Elektro-Verkoop, mei 2014

Elka Pieterman is een halve eeuw oud

Bij de 50ste verjaardag van Elka Pieterman, heeft men de blik vooral op de toekomst gericht! Uiteraard zijn de mensen bij Elka Pieterman best trots op hun verleden, want die symboliseert vooral de betrouwbaarheid van het bedrijf waarbij lange partnerships de rode draad doorheen de geschiedenis zijn. Maar deze lange partnerships worden vooral gezien als het fundament van een mooie toekomst. Een toekomst waarin alle partners van Elka Pieterman een rol spelen: de klanten, de leveranciers, maar ook het eigen personeel. In een gesprek met directeur Katrien Van den Branden, leerden we meer over de toekomstplannen van deze dynamische groothandel.

Door de jaren heen is Elka Pieterman uitgegroeid van een logistieke dienstverlener tot een strategische partner op het vlak van accessoires voor de elektro-retailer. “Uiteraard is logistiek nog steeds belangrijk,” stelt Katrien Van
den Branden, “maar dat is de basis. Wij hebben onze klanten veel meer te bieden en daar draait ons huidig en toekomstig businessmodel rond.” Deze bedrijfsfilosofie wordt nog het best weergegeven via de baseline van het bedrijf: “the future is now, let’s build together”.

Best Managed Company

Eén van de signalen dat het Elka Pieterman menens is met haar ambitie om het steeds beter te doen is haar benoeming (voor de vierde maal op rij) tot Best Managed Company (BMC), een door Deloitte op poten gezette zoektocht naar de best geleide bedrijven. De competitie bestaat uit een diepgaande bedrijfsanalyse waarbij bedrijven vergeleken worden met de markt. Onder andere beleid en strategie, commitment en bekwaamheid van de organisatie en de financiële gegevens worden onder de loep genomen. “Het BMC programma is zeer waardevol gebleken bij het bouwen aan ons bedrijf en het verder klaar de maken voor de toekomst,” aldus Katrien Van den Branden. “Wij werken met zijn allen hard om de voorgestelde verbeterpunten door te voeren en zo iedere keer de lat weer hoger te leggen. Daarbij is het belangrijk om kennis te blijven vergaren, anders te leren kijken en in staat te zijn om beter te denken en te doen. Het feit dat we voor de vierde keer bekroond zijn, is een schitterend compliment voor ons hele bedrijf. Het betekent dat we een betrouwbare partner zijn voor de elektro-vakhandel èn dat we ‘future-proof’ zijn.”

Ontzorgen

Zoals reeds eerder gezegd is de rol van de groothandel gewijzigd. Van nagenoeg uitsluitend een logistieke organisatie is Elka Pieterman geëvolueerd naar een servicegericht bedrijf dat als hoofdbekommernis het ‘ontzorgen’ van haar klanten heeft. Het daadwerkelijk ondersteunen van de elektro-retailer bij zijn voornaamste taak: verkopen.
“Dat doen we door samen te zitten,” vertelt Katrien Van den Branden. “Door onze klant te leren kennen en er samen voor te zorgen dat het meest optimale assortiment in de winkel komt te staan. Op die manier helpen we de sell-out te stimuleren, want hoe beter het assortiment afgestemd is op de winkel en de consumenten die er over de vloer komen, hoe beter de producten verkocht zullen worden.” Dit jubileumjaar zal door Elka Pieterman trouwens
aangegrepen worden om de partnerships nog beter te versterken. Onder meer via allerhande commerciële acties en activiteiten, maar ook door nog intensiever samen te werken.

Logistieke correctheid

Niet alleen het salesteam is toegewijd om de retailer te ondersteunen. Elke personeelslid van Elka Pieterman is ervan doordrongen dat zij een belangrijke schakel zijn in het tevreden stellen van de uiteindelijke klant. Nemen we als voorbeeld de werknemers die actief zijn in het magazijn. Zij zijn verantwoordelijk voor het correct samenstellen van de bestelling en voor het kwalitatief inpakken ervan. Om die verantwoordelijkheid te onderlijnen ondertekenen zij de kwaliteitskaart persoonlijk (er zijn twee verantwoordelijken per verstuurde colli) en verbinden zich er op die manier toe om een kwalitatieve verzending te verzekeren. “Onze dozen die verzonden worden zijn ons visitekaartje,” benadrukt Katrien Van den Branden nog het belang van de mensen in het magazijn. “Onze klanten mogen dan ook
verwachten dat hun pakje met veel zorg behandeld werd!”

Klant centraal

Dat de klant centraal staat is bij Elka Pieterman ook zichtbaar! Daar waar vroeger in het bedrijf overal foto’s van producten en toestellen de muren sierden, vinden we nu overal (gangen, magazijn, burelen…) foto’s van de elektro-retailers. Niet van de winkels, wel van de mensen. Op die manier zien de werknemers van Elka Pieterman ook elke dag voor wie ze werken en met wie ze contact hebben. Een leuk detail, maar wel eentje dat -veel meer dan woorden alleen- aantoont hoe centraal die retailer wel staat in de gedachtengang van Elka Pieterman.

Bekijk alle nieuwsitems